omdebegirbanner

آینده ارزهای دیجیتال؛ از شر پول نقد خلاص شوید؟

[ad_1]

از شر پول نقد خلاص شوید؟تیلور لاک، سیانور: اپیدمی کرونا نه تنها چرخش به پرداخت های دیجیتال و بدون تماس را تسریع کرده است، بلکه پذیرش گسترده تری از گزینه های پول فیزیکی از جمله ارزهای دیجیتال را به همراه داشته است.

اسوار پراساد، استاد سیاست های تجاری در دانشگاه کرنل در موسسه بروکینگز و رئیس سابق دفتر چین صندوق بین المللی پول، گفت: بسیاری از مصرف کنندگان و کسب و کارهایی که به پرداخت های دیجیتال روی آورده اند، بعید است که پول نقد دریافت کنند. با این حال، نگرانی ها در مورد اپیدمی جریان نقدی برطرف شد. دوران فراگیر شدن پول نقد رو به پایان است و عصر ارزهای دیجیتال بانک مرکزی آغاز شده است.

اگرچه شرایط متفاوتی برای آینده پول وجود دارد، اما پراساد پیش بینی می کند که ترکیب ارزهای دیجیتال، بانک مرکزی و ارزهای دیجیتال و ارز بانک مرکزی و سایر سیستم های پرداخت دیجیتال به پایان عصر نقدینگی کمک کند.

وی تاکید می کند که فناوری به تنهایی نمی تواند بر این سیستم ها غلبه کند و می گوید: “ارزهای دیجیتال به تنهایی نمی توانند جایگزین پول نقد شوند. استیبل کوین ها شانس خوبی برای فراگیر شدن دارند.” آنها می توانند پول نقد را مبادله کنند.

در این مقاله به بیان ویژگی های این سه گروه می پردازیم. گروه اول ارزهای دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC هستند. ارز دیجیتال بانک مرکزی، شکل دیجیتالی پول است که توسط بانک مرکزی صادر می شود. بسیاری از بانک های مرکزی به ویژه بانک خلق چین در حال آزمایش این نوع ارز هستند و در همه موارد از حمایت بانک مرکزی برخوردار هستند.

چین، ژاپن، سوئد و نیجریه مدتی است که در فرآیند ایجاد ارزهای دیجیتال هستند و بانک های مرکزی بریتانیا و اروپا در حال آماده شدن برای راه اندازی تست های ارز دیجیتال خود هستند.

فدرال رزرو ایالات متحده در مورد شروع فرآیند ایجاد یک ارز دیجیتال تردید دارد، اما جروم پاول، رئیس بانک، گفت که فدرال رزرو در حال بررسی این احتمال است.

فناوری مورد استفاده بانک مرکزی برای ایجاد و محبوبیت ارز دیجیتال به ترجیحات هر کشور و بانک مرکزی آنها بستگی دارد. در برخی موارد، بانک مرکزی با فناوری حسابداری عمومی کار می کند که متغیرهای دیجیتال را توزیع می کند، نوعی پایگاه داده که می تواند چندین نسخه از اسناد مالی را ذخیره کند.

در این دفتر تاریخچه کامل تراکنش ها و غیره توسط بانک مرکزی ذخیره و مدیریت می شود. این فناوری با بلاک چین، فناوری ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مانند بیت کوین متفاوت است. زیرا ارز دیجیتال بانک مرکزی توسط یک موسسه کنترل می شود، بانک مرکزی؛ به همین دلیل است که ارز دیجیتال بانک مرکزی یک ارز دیجیتال نیست.

پراساد گفت: «راه اندازی ارز دیجیتال فدرال رزرو آمریکا سودمند خواهد بود. به عنوان مثال، این ارز به فقرا و کسانی که به خدمات بانکی دسترسی ندارند، دسترسی آسان به سیستم‌های پرداخت دیجیتال و درگاه‌های خدمات پایه بانکی را می‌دهد.»

وی پیش بینی می کند که ارز دیجیتال بانک مرکزی می تواند فعالیت های غیرقانونی انجام شده با استفاده از تراکنش های ناشناس و نقدی را مهار کند. پولشویی و خرید و فروش مواد مخدر از جمله این فعالیت هاست.

پراساد گفت: «البته هزینه های احتمالی وجود خواهد داشت. یکی از نگرانی های عمده در مورد گستره ارز دیجیتال بانک مرکزی، از بین رفتن حریم خصوصی است.

علیرغم تدابیر امنیتی برای اطمینان از محرمانه بودن، هیچ بانک مرکزی از نظارت بر تراکنش‌هایی که با هدف محدود کردن استفاده از ارز دیجیتال برای مقاصد قانونی غفلت می‌کند یا چشم پوشی نمی‌کند.

بنابراین، ارز دیجیتال بانک مرکزی دارای مزایا و همچنین ضعف هایی است. استیبل کوین ها ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش آنها به دارایی های ذخیره مانند طلا یا دلار آمریکا بستگی دارد. اما نه توسط بانک مرکزی تنظیم می شود و نه توسط بانک مرکزی منتشر می شود.

پراساد می‌گوید: «دلیل تجاری وجود استیبل کوین‌ها این است که این ارزهای دیجیتال، پرداخت‌های دیجیتالی ارزان و آسان را در داخل و بین کشورها ممکن می‌سازند.

دولت ایالات متحده اخیراً به کنگره گفته است که استیبل کوین‌ها می‌توانند از گزینه‌های پرداخت سریع‌تر، کارآمدتر و جامع‌تر پشتیبانی کنند، در حالی که تابع مقررات بانک مرکزی هستند، اما قانون‌گذاران می‌بینند و استدلال می‌کنند که استیبل کوین‌ها تهدیدی برای ثبات مالی هستند.

به عنوان مثال، منتقدان می گویند که استیبل کوین تترا، که باید به دلار وابسته باشد، دارای ذخایر کافی دلار است. به همین دلیل، مشاوران اقتصادی بایدن توصیه کرده اند که کنگره قانونی را تصویب کند که بانک ها را از انتشار سکه های ثابت منع کند.

اگر این اتفاق بیفتد، قانونگذاران کنترل بیشتری بر استیبل کوین خواهند داشت و در نهایت استیبل را معتبرتر خواهند کرد. استفاده گسترده از سکه های ثابت به عنوان وسیله مبادله برای فقرا و کسانی که به خدمات بانکی دسترسی ندارند مفید خواهد بود.

گروه سوم، ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند. پراساد پیش بینی می کند که متغیرهای دیجیتال به کارآمدتر شدن سیستم های پرداخت کمک می کند.

این متغیرها با بیت کوین ها غیرمتمرکز هستند و بر خلاف استیبل کوین ها، هیچ پشتیبان در قالب دارایی های ذخیره ندارند و ارزش آنها به عرضه و تقاضا بستگی دارد.

به عنوان مثال، بیت کوین در سال 2009 ظاهر شد تا به عنوان یک سیستم مالی یک به یک عمل کند. بلاک چین آن با دقت زیادی ایجاد شده است و این ارز دارای اکوسیستم بسیار دقیقی است. از سوی دیگر، بیت کوین عرضه محدودی دارد که ذاتاً آن را کمیاب می کند. به همین دلیل، سرمایه گذاران بیت کوین به ارز دیجیتال به عنوان منبع ارزش نگاه می کنند.

یکی از دلایلی که ارزهای دیجیتال باعث کارآمدتر شدن پرداخت ها می شود این است که تراکنش های مالی برون مرزی سریع تری را امکان پذیر می کنند.

این ویژگی در برخی مواقع مفید است، به خصوص برای کسانی که می خواهند برای خانواده خود پول ارسال کنند. اما واقعیت این است که بیشتر ارزهای دیجیتال بی ثبات هستند، بنابراین نمی توان از آنها به عنوان ابزار معاملاتی بلندمدت استفاده کرد. در نتیجه، این متغیرها معمولاً برای معاملات روزانه استفاده می شوند.

حال یک سوال مهم این است که جنبه های منفی جامعه بدون نقد چیست؟ اگرچه پراساد می‌گوید مطمئن است پول نقد از بین می‌رود، اما اذعان می‌کند که اتکا به پرداخت‌های دیجیتال به یک سیستم بی‌عیب و نقص نیاز ندارد.

به گفته وی، پرداخت های دیجیتال می تواند نابرابری بین درآمد و ثروت را افزایش دهد. پراساد می گوید: «افراد ثروتمند می توانند از فرصت های سرمایه گذاری جدید استفاده کنند.

از آنجایی که دسترسی دیجیتالی به گروه‌های فقیر و کم درآمد محدود است و سواد مالی لازم را ندارند، پیشرفت‌های خاصی به نفع آنها و هر دو خواهد بود.

از سوی دیگر، در برخی از اقتصادهای کوچک ممکن است قدرت و پول بانک مرکزی کاهش یابد. در نتیجه، قدرت اقتصادی و مالی در دستان اقتصادهای بزرگ متمرکز می‌شود». نکته مهم دیگر وجود مزایای نقدی از نظر حفظ حریم خصوصی افراد در معامله است، بنابراین «آینده پول» باید با دقت طراحی شود.

پراساد گفت: «پایان دوران جریان نقدینگی نزدیک است و اکنون همه در مورد گزینه‌ها بحث می‌کنند. این نکته بسیار مهمی است؛ زیرا این تغییر نه تنها بر پول، بلکه بر پیامدهای اقتصادی، مالی و اجتماعی تأثیر خواهد گذاشت.»

[ad_2]

Felipe Holmes

گیک تلویزیون متخصص رسانه های اجتماعی ایجاد کننده. نویسنده پرشور. نینجا سفر افراطی. کل کارآفرین معتاد به اینترنت

تماس با ما