[ad_1]
بی ام و با معرفی مدل iX M60 از نسل جدید موتورهای الکتریکی خود رونمایی کرده است. این موتورها از فناوری جدید و قدیمی به طور همزمان استفاده می کنند. بعلاوه بازدهی بالا در محدوده ی استفاده از مواد خام را کاهش دهید خام نیز یک رهبر است.
موتور الکتریکی جدید BMW
تمام موتورهای الکتریکی بر پایه آهنرباهای الکتریکی ساخته شده اند. یک قطب آهنربا به سمت قطب مخالف جذب می شود و مانند دو قطب مخالف یکدیگر را دفع می کنند.
این حرکت موتور الکتریکی را شروع می کند.
یکی از راه های رسیدن به این هدف استفاده از آهنربای دائمی قوی در قسمت چرخان موتور یا روتور است. یک آهنربای الکتریکی یا سیم رسانا که به دور یک ماده مغناطیسی پیچیده شده است، در اطراف محفظه روتور، استاتور نامیده می شود.
امروز به دست آوردن مواد خام برای ساخت آهنربای دائمی بسیار دشوار شده است.
برس را به موتور الکتریکی برگردانید
BMW برای حل این مشکل از ایده های قدیمی استفاده می کند موتورهای مجهز به جارو موتورها به دو روتور استاتور و روتاری برس می شوند الکترومغناطیس استفاده کنید
اگر تا به حال با کسی مته برقی یا ماشین کنترلی تا حالا بازی کردی همه آنها از موتورهای برس خورده استفاده می کنند.
در حقیقت جارو با کمک کموتاتور برق را به روتور می چرخاند مرصند.
با اعمال نیرو نیروهای الکترومغناطیسی بین استاتور و روتور ایجاد می شود و در نتیجه روتور می چرخد.
افزایش سرعت “سوئیچینگ” آهنربای الکتریکی و افزایش جریان ورودی باعث افزایش سرعت می شود.
روتور می تواند از یک یا چند میدان الکترومغناطیسی استفاده کند. در واقع هر یک از این میدان های الکترومغناطیسی می توانند انرژی مورد نیاز خود را از طریق یک جفت کنتاکت روی کموتاتور (جاروبرقی) دریافت کنند.
این جاروبرقی ها را می توان از هر ماده ای ساخت که بتواند برق را انتقال دهد.
در بیشتر موارد، این برس ها از پودر فلز و سایر مواد مورد استفاده در لنت ترمز ساخته می شوند. در نتیجه اصطکاک و گرد و غبار، این برس ها نیاز به تعویض دارند.
از این رو در حال حاضر هیچ خودروی الکتریکی یا هیبریدی مدرنی از این نوع موتور استفاده نمی کند.
موتورهای الکتریکی براشلس
این امر منجر به استفاده از موتورهای براشلس مدرن شده است. موتورهای براشلس از آهنربای دائمی در قسمت محرک موتور یا در قسمت سیم پیچ موتور استفاده می کنند.
در نوع دوم، مواد فرومغناطیسی به دور سیم پیچ پیچیده شده و به آنها موتورهای القایی AC می گویند. این موتورها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند محصولات تسلا در حال استفاده هستند.
با این حال، موتورهای براشلس هزینه بیشتری برای تولید دارند و کنترلکنندههای سرعت موتور پیچیدهتر هستند.
به طور کلی، 3 حسگر با قابلیت تشخیص اثر هال برای اندازه گیری موقعیت استاتور و روتور مورد نیاز است. موتورهای جدیدتر از راه حل های هوشمند بیشتری برای بخش کنترل در مواقعی که نیازی به سنسور نیست استفاده می کنند.
نسل پنجم موتورهای الکتریکی BMW
موتورهای الکتریکی نسل پنجم BMW فاقد آهنربا هستند.
این موتورها به عنوان موتور عمل می کنند این سه مرحله به نام AC همزمان شناخته می شوند که از همان تکنیک قدیمی برس و کموتاتور برای تامین برق روتور چرخان استفاده می کند.
از BMW در مورد طول عمر این برس سوال کردیم و BMW پاسخ داد که نمی توان عمر دقیق برس را تعیین کرد.
اما ماژول های برس و کموتاتور در یک محفظه بسته هستند و نمی توانند در محفظه آلوده شوند.
با این حال، با نگاهی به تاریخچه این نوع موتورها، انتظار می رود پس از مدتی گرد و غبار ظاهر شود.
موتورهای آهنربای دائم به طور کلی به عنوان قوی ترین موتورهای الکتریکی شناخته می شوند.
اما آهنرباهای دائمی آن را نمی توان بست. در نتیجه، این میدان مغناطیسی دائمی شروع به تشکیل درگ می کند.
به همین دلیل، برخی از خودروهای الکتریکی از چندین موتور یا کلاچ برای قطع و خاموش کردن موتور آهنربای دائم استفاده می کنند.
فلزات زمین نیز به طور فزاینده ای در طبیعت برای تولید آهنرباهای دائمی کمیاب هستند و اکثر این منابع در حال حاضر توسط چین کنترل می شوند.
این امر باعث شده تا سازندگان به دنبال راه های دیگری برای ساخت موتورهای الکتریکی باشند.
موتور نسل پنجم BMW از چگالی انرژی بالاتر، فرکانس سوئیچینگ سریعتر و مدیریت حرارتی بهتر بهره می برد.
در نتیجه مقدار سرعت موتور و گشتاور خروجی موتور را افزایش می دهد است.
بی ام و مدعی است که این ماده جدید می تواند به ساخت برس و کموتاتور کمک کند. این ماده جدید پاسخگوی نیاز خودروسازان با عمر طولانی خواهد بود.
BMW ix M60 دارای دو موتور الکتریکی با حداکثر گشتاور 532 اسب بخار و حداکثر گشتاور 1015 نیوتن متر است.
موتور محور جلو حداکثر 255 اسب بخار و موتور محور عقب حداکثر 483 اسب بخار قدرت تولید می کند.
در حالت پرتاب، حداکثر قدرت موتور به 610 اسب بخار می رسد.
به نظر می رسد BMW با ساخت این موتورها آینده موتور آهنربای دائمی را کاملا زیر سوال برده است، زیرا این موتورها به مواد کمیاب از محیط زیست نیاز دارند که حفاری گسترده آنها برای محیط زیست مضر است.
در مطالب قبلی آشنایی با موتورهای الکتریکی امروزی ما ارائه کرده ایم که می توانید مقالات مرتبط را بیابید اینجا ادامه مطلب
[ad_2]