طبق مصوبه مجلس قانونگذاری، دلایل رد صلاحیت باید به افراد ارائه شود.»

[ad_1]

روزنامه اعتماد در گفت و گو با مرتضی مبلغ معاون سابق سیاسی وزارت کشور، با علی لاریجانی درباره نحوه برخورد شورای نگهبان گفت وگو کرده است.

بخش هایی از این مصاحبه را می خوانید:

منظورتان از نامه شورای اولیا به آقای لاریجانی چیست؟

نامه شورای نگهبان جلوه ای از فاجعه انتخاب ملت توسط خود شورای نگهبان است. فاجعه ای که تقریباً از سه دهه پیش به معنای نظارت بر آن کنفرانس آغاز شد، امروز به اوج خود رسیده است و دلسوزان کشور از آن زمان نسبت به این فاجعه و پیامدهای آن هشدار داده اند.

در واقع این نامه صحت و سقم گفته ها و حرکات قائلین به شیوه نظارت بر انتخابات شورای نگهبان را عامل اصلی مشکلات و چالش های اساسی کشور در عرصه های مختلف مستند می کند.

به نظر شما آنچه در این نامه آمده در مورد سایر کاندیداها هم صدق می کند یا فقط مربوط به آقای لاریجانی است؟

توجه داشته باشید که با توجه به اهمیت موضوع و رسمی بودن نامه، صاحبخانه سعی کرده است نامه را با نهایت دقت و با کمترین مشکل تهیه کند و علیرغم نتیجه آن را خودتان آقای لاریجانی می بینید. در پاسخ به برخی مسائل حقوقی و غیرحقوقی. اشاره شده است.

در مورد سایر نامزدها نیز شک نکنید که این مبلغ در جیب آنها نبوده است که اگر این کار را می کردند، به خصوص برخی از نامزدهای رد صلاحیت شده که کارنامه روشن و درخشانی داشتند، پاسخ می دادند. اما فاجعه از این هم بیشتر است، یعنی در بسیاری از موارد مردان نیازی به «رد صلاحیت» یا به قول خودشان «رد صلاحیت» نمی بینند. آنها بسیاری از نامزدها را با عبارت «رد صلاحیت» حذف می کنند.

نکته جالب توجه این است که بر اساس نص صریح قانون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجمع اولیا موظف است با استناد به مدارک معتبری که از مراجع چهارگانه اخذ شده است، صلاحیت داوطلبان را رد صلاحیت کند و در صورت درخواست، دلایل را به داوطلب ارائه دهد.

اما در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری این اولین بار است که دلایل رد صلاحیت یک نامزد همراه با پیگیری های متعدد وی اعلام می شود در حالی که در مورد سایر کاندیداها به ویژه نامزدهای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری عموماً موظف به انجام آن هستند. آنها به پرونده نگاه نمی کنند و همانطور که اشاره کردم در اکثر موارد اصلاً بر اساس مستندات کار نمی کنند و فقط کار را تمام می کنند. عبارت «ناتوانی».

من مستقیماً درگیر این موارد هستم. مثلاً در انتخابات مجلس هفتم تمام مدارک اخذ شده از مراجع قانونی فقط برای 250 کاندیدا بود، اما آقایان هزاران نفر را تحت عنوان «رد صلاحیت» رد صلاحیت کردند.

فکر می کنید چرا با وجود شفافیت قانونی این کار انجام می شود؟

دلیل اصلی این است که این خانوارها و برخی از جریان های همفکرشان خود را به جای مردم می گذارند و به نظر آنها انتخاب های نادرست مردم را انجام می دهند و برای جلوگیری از اشتباه خود تصمیمات اولیه می گیرند. آنها و افرادی که می خواهند. سپس به مردم می گویند از بین نامزدهایی که ما معرفی می کنیم، انتخاب کنند.

صاحبان اصلی کشور و نظام، مردم هستند، نیستند، فراموش کرده اند و از منظر آنها، انتخاب مردم حتی اگر اشتباه باشد، متعلق به مردم است نه آنها و از همه مهمتر، آنها. مردم را بهتر از افراد خوب و نخبگان و متخصصان بشناسند و به خود حق بدهند که به جای آنها تصمیم بگیرند.

علاوه بر این، آنها کمپین ها و تبلیغات مختلفی را از طریق دستگاه های اداری برای ارتقای نامزدهای مشتاق خود انجام می دهند. در انتخابات اخیر دیدید که تقریبا دو سال مانده به انتخابات چقدر برای نامزد باقی مانده بود.

[ad_2]

Brendon Rice

نادر موسیقی لاعلاج. خالق تایید شده متعصب تلویزیون پیشگام غذا. یک قهوه ساز به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما