سه چیز من حدود تقویم را دوست دارم، اما #three مورد علاقه من است

عکس از وبسایت worldatlas تقویم ژولینی، اولین تقویم مهم و مدرن جهان بود که از روش گاهشماری به کمک ماه و خورشید فاصله گرفت. اولین (و البته مهمترین) قدم برای ساخت یک تقویم محتوا، مشخص کردن اهداف بازاریابی محتوا است. البته باید گفت که نام ماههای شمسی با گذشت زمان کمی تغییر کرده و تلفیق زبان عربی با فارسی، در این تغییر بی اثر نبوده است. در ابتدا این گاهشماری سلجوقی نامیده میشد و تفاوتهای بسیاری با تقویم کنونی ما داشت؛ از جمله همین که در گاهشماری جلالی از نام ماههای برجی استفاده میشد و البته مبدا تاریخ نگاری در تقویم نیز سال به سلطنت رسیدن ملکشاه بود. برای تبدیل کردن تاریخ در گاهشماریهای هجری شمسی، قمری یا میلادی به یکدیگر میتوان از روشهای مختلفی استفاده کرد. حالا برای جبران کردن این 6 ساعت، هر چهار سال یکبار یک روز را به آخر اسفند اضافه میکنند و آن سال را سال کبیسه مینامند. کبیسه یک واژهی عربی و به معنی پرُ کردن است. جالب است بدانید مبدا این گاهشمار، بر تخت نشستن ملکشاه است که اختلاف آن با سال شمسی، حدود 457 سال میباشد.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که نه تنها در کشور ما، بلکه در کشور همسایه یعنی افغانستان نیز این گاهشماری رایج است. حالا پایگاه خبری «فرانت لاین» اعلام کرده که در سال ۲۰۰۵ ثروت صادق محصولی به ۱۶۰میلیون دلار رسیده است و دانشنامه آزاد الکترونیکی ویکیپدیا که بخش بزرگ اخبار خود را از دادههای مردمی دریافت میکند، از او در فهرست 10 ثروتمند ایرانی نام برده که اکنون در کشور زندگی میکنند. در طرح تقویم دیواری سال 1400 از رنگ مشکی و قالب تقویم 1400 استفاده شده است . بنابراین برای ویندوزهای ME/98 تنها از نسخه دوم تقویم جلالی میتوان استفاده کرد.

گوگل برای مدتی رفتار سایت شما را زیر نظر میگیرد تا متوجه شود میزان فعالیت شما چگونه است؛ هر چند وقت یکبار وبلاگ خود را بهروز میکنید. در گاهشماری قمری هم سال کبیسه وجود دارد و هر سه سال یکبار اتفاق میفتد که وقتی روز کبیسه را به روزهای سال قمری اضافه کنیم؛ 355 روز میشود. در ایران و در تاریخ شمسی، هر چهارسال، یکبار سال کبیسه است. تقویمها انواع مختلفی دارند و هر سال تغییر میکنند و بدون شک در طول تاریخ ایران این گاهشمارها تغییرات زیادی را به خود دیده اند. در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی در ایران مجلسین شورای ملی و سنا در اجلاسی مشترک بر تغییر مبدا تاریخ هجری به شاهنشاهی تاکید کردند و مردم و دولت نیز موظف شدند از این پس تاریخ شاهنشاهی را به جای تاریخ هجری به کار برند. باید بگویید گاهشمار یا تقویم جلالی همانطور که قبلا هم گفتیم؛ پایه و اساس تاریخ شمسی بر طبق همین گاهشماری بنیاد شده. حالا تصمیم تازه طالبان میتواند پایه صدساله رسمیت این تقویم را در افغانستان به لرزه درآورد. این همان دام ترافیک است.

ایام فاطمیه 1401 چند روز است ؟ ایام مذهبی در تقویم هجری قمری هم که فراوان یافت میشود. ماهی که همهی مسلمانان در آن مجالس عزای امام حسین را برگزار میکنند. پیش از آن دورههای کبیسههای گاهشماری هجری خورشیدی افغانستان بر اساس ۸ کبیسه در هر ۳۳ سال، به ترتیب یک کبیسه ۵ ساله و ۷ کبیسه ۴ساله تثبیت گردیده بود و طول ماهها طبق توقف ظاهری خورشید در برجها بین ۲۹ تا ۳۲ روز محاسبه میشد. در ابتدا، تقویم عبری از ماههای قمری و تقویم سالی (از ژانویه تا دسامبر) برای محاسبه ایام سال استفاده میکرد که از هر سه تا چهار سال یک بار، یک ماه به آن اضافه میشد تا تفاوت بین ماههای قمری و تقویم سالیاش جبران شود. در حدیثی از رسول خدا (ص) میخوانیم که عبادت و کار نیک در هیچ ایامی به اندازه این ایام (10 روز اول ماه ذیالحجه) فضیلت ندارد.افزون بر اینها، هم صدا شدن با زوار خانه خدا در این ماه، و یاد و خاطره مراسم با شکوه حج و معنویت و برکات آن، حال و هوای دیگری به انسان میدهد، مخصوصا برای کسانی که در سلک زوار سعادتمند خانه خدا قرار گرفتهاند، یا با یاد و خاطره آن ها همراهند.

تقویم روزشمار ۱۴۰۰ به همراه مناسبت ها و تعطیلات و زمان دقیق تحویل سال ۱۴۰۰ را می توانید در این مطلب مطالعه کنید. در سایت تبدیل یاب تقویم سال ۱۴۰۰ ایران شامل تقویم هجری شمسی ، میلادی ، قمری ، روزهای هفته و مناسبت های ملی، مذهبی، جهانی و تعطیلات رسمی سال ۱۴۰۰ قابل مشاهده است. این گاهشمار ریشهای قدیمی دارد و آغاز سال رسمی آن با اولین روز از بهار که همان عید نوروز است، برابری میکند. کاتولیکها اولین کسانی بودند که تاریخ میلادی را پذیرفته و بر اساس آن زندگی خود را تنظیم کردند. اولین ماه این تقویم، ماه محرم است و در واقع سال نو قمری با اولین روز از ماه محرم، آغاز میشود. گاهشماری اوستایی کهن بر اساس اوستا است. بخصوص بین گاهشماری اوستایی قدیم و گاهشماری هندی موارد مشابه بسیاری دیدهمیشود. 1 ـ بیش از یک قرن و در مواردی مشاهده شده است که از زمان انقلاب فرانسه ـ سال 1789 که در تقسیم بندی دوره های تاریخ، آغاز دوره معاصر است، تاریخ نگاران رویدادهای هر کشور را به تاریخ میلادی جدید (اصطلاحا؛ تقویم بین المللی) نوشته اند و در پرانتز تاریخ ملّی آن کشور را و این، در تاریخ نگاری روال شده است و ما نیز دنبال می کنیم.

در ادامه برای نقد و بررسی این برنامه با ذره بین همراه باشید. نرم افزار 1Password اپلیکیشن پایگاه دادهای رمزگذاری شدهای است که میتوانید برای مدیریت زمان، تمامی رمزهای عبور را همراه با وبسایت آنها یادداشت کنید. OXmaint برنامه تعمیر و نگهداری شماره 1، نرم افزار CMMS است. برنامه هفتگی را طوری تنظیم کنید که یک نصفه روز را فارغ از تمام کارهای روزانه باشید و با هیچکدام از افراد مرتبط با کار ارتباط برقرار نکنید. قرص هورمونی خوراکی پیشگیری از بارداری. مناسبتهای مذهبی در ایران همیشه از جایگاه ویژهای برخوردار بودند. ویرایش چهارم تقویم جلالی امکان نمایش تقویم خورشیدی ،میلادی و قمری را در یک جا فراهم میآورد ،این تقویم با نمایش تعطیلات و مناسبتهای رسمی ایران تمام انتظارات شما را از یک تقویم برآورده میسازد. تقویم جلالی سالهای خورشیدی و میلادی را برای یک دوره سه هزار ساله در کنار هم قرار میدهد و به دلیل محدودیتهای تقویم قمری( هلالی) که براساس مشاهده ماه تنظیم میگردد و از نظم خاصی پیروی نمی کند، تنها امکان نمایش سالهای محدودی (از 1346 قمری تا پایان ماه دوم سال جاری بر اساس محاسبات مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران) امکان پذیر است و برای سالهای آینده نیز در پایان هر سال تقویم به روز رسانی میگردد.

«ویکی پدیا» منبع معتبری است؟ خیام در باره ی چگونگی محاسبات نجومی خود رساله ای هم نوشته است. شفافسازی: کارهای نوشته شده را با دقت بررسی کنید و فعالیتهای غیرممکن را حذف کنید. این کار کمک میکند که تا نیمههای روز بیشتر وظایف اصلی خود را انجام داده باشید و تا شب به تمامی فعالیتهای خود مطابق برنامهریزی برسید. حال یکی از روزها را صرفا به نوشتن اختصاص دهید این نوع دستهبندی ذهن شما را منظم میکند و مانع از اهمالکاری و اجتناب از انجام کارها میشود. تقویم شاهنشاهی در زمان سلطنت محمدرضاشاه پهلوی بر پایه تقویم هجری شمسی رسمی ایران مصوب سال ۱۳۰۴ در مجلس شورای ملی که اصلاحیه تقویم هجری شمسی جلالی تنظیم شده در زمان جلالدین ملکشاه سلجوقی بودهاست، تنظیم گردیده و تمامی روزها و ماههای آن و حتی کبیسه بودن یا عادی بودن سال نیز همانند سال شمسی رسمی ایران است. قانون محاسبات در ۲۱ آبان همان سال به تصویب مجلس رسید و ماده سوم آن مقرر میکرد: «مقیاس زمان بعد از این در محاسبات دولتی سالهای شمسی و ماههای شمسی (بروج) خواهدبود». شمارش روزها از آن زمان آغاز شد که انسان شروع به کشاورزی کرد و تا به امروز گاهشماریهای متفاوتی برای شمارش روزها شکل گرفته است.

با انتخاب این تکمه پنجره چاپ تقویم به شکل زیر باز میشود. علاوه بر این، هزینهی چاپ و استفادهی تبلیغاتی از آن، نسبت به چاپ بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر به صرفهتر است. بنابراین، هم شبهای آن عزیز است و هم روزهای آن. عید نوروز، از جمله اعیاد باستانی است که با گذشت سالها، مردم هنوز هم آن را هر سال باشکوهتر برگزار میکنند. ویکی پدیا نسخه انگلیسیزیان وبسایتش را روز چهارشنبه 18 ژانویه در اعتراض به مقررات جدیدی که در کنگره آمریکا تحت بررسی است از دسترس خارج خواهد کرد. وب سایت روسی ویکیپدیا، در اعتراض به قانونی که به دولت اجازه میدهد برخی وب سایتها را به لیست سیاه در این کشور اضافه کند، به مدت ۲۴ ساعت از دسترسی خارج شده است.

گاهشماری مرسوم در کشور ما، گاهشماری هجری خورشیدی است. مبدا این تقویم، میلاد حضرت عیسی، پیامبر دین مسیحیت است. امروزه تقویم میلادی به دلیل شمول گسترده و جهانی خود، ارتباطی با خورشید یا دین مسیحیت ندارد و حتی چنین رایج شده که از مبدأ آن نه به عنوان «میلاد مسیح» که با عنوان «مبدأ متداول» (Common Era) نام برده میشود و علائم اختصاری آن نیز چنین است: CE برای بعد از مبدأ متداول (بجای بعد از میلاد) و BCE برای قبل از مبدأ متداول (بجای قبل از میلاد).

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت تقویم مکانیکی.

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما