«درآمد گردشگری ترکیه از استان» نفت ایران را دو برابر می کند!

[ad_1]

«درآمدهای ارزی بخش گردشگری ترکیه از یک استان» دو برابر درآمد نفتی ایران است! یک کارشناس توسعه گردشگری مقایسه ای با ایران انجام داد و مهمترین دلایل و عوامل موفقیت ترکیه در جذب گردشگر خارجی و توسعه صنعت گردشگری این کشور را تشریح کرد.

به گزارش تسنیم؛ ترکیه همواره در صنعت گردشگری به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در جهان و به خصوص منطقه شناخته شده است، به طوری که هر زمان که بخواهد از یک کشور موفق در منطقه خود در زمینه جذب گردشگری مثال بزند، همواره از ترکیه یاد می کند.

اگرچه ترکیه از نظر رقابت پذیری در صنعت گردشگری رتبه 43 جهان را به خود اختصاص داده است، اما یکی از 10 کشور برتر توریستی جهان است و در سال 2018 در رتبه ششم در بین کشورهای برتر گردشگری قرار گرفته است.

ترکیه در سال 2018 با رشد 6 درصدی از 46 میلیون گردشگر خارجی استقبال کرد و 25 میلیارد دلار از گردشگری بین المللی درآمد کسب کرد! این در حالی است که ترکیه در سال 2019 با رشد 12 درصدی پذیرای بیش از 51 میلیون گردشگر خارجی بوده و 30 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

طی 10 سال گذشته، اقتصاد ترکیه متکی به درآمد حاصل از بازار گردشگری بوده است و به طور متوسط ​​12 درصد از تولید ناخالص داخلی ترکیه از بازار گردشگری تامین می شود. با این حال، طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، سهم بازار گردشگری در سال 2019 به 17 درصد از اقتصاد ترکیه رسیده است.

اما بازار گردشگری ایران که در سال 2018 شاهد افزایش درآمد قابل توجهی از این بازار بود، در 9 ماهه نخست سال 2019 شاهد افزایش 40 درصدی ورود گردشگران خارجی به دلیل نوسانات دلار بود. در سال 2018، اگرچه ایران با 89 میلیون گردشگر خارجی در رتبه 89 جهان قرار داشت، اما با 12 میلیارد دلار درآمد با 38 درصد افزایش، در رتبه 35 جهان قرار گرفت.

بازار گردشگری به طور متوسط ​​7.5 درصد از اقتصاد ایران را تشکیل می دهد و بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، بازار گردشگری حدود 5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را در سال 2018 به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش مرکز مطالعات خلیج فارس، در سال 2019 بیشترین گردشگران خارجی از ترکیه به آنتالیا جذب شدند و در آن سال 16 میلیون گردشگر وارد این شهر شدند. این رقم در سال 2021 به دلیل شیوع ویروس کرونا 9 میلیون و 200 هزار نفر بود که درآمدی بالغ بر 7 میلیارد دلار برای کشور به همراه داشت، اما اکنون به دلیل تحریم ها مجموع درآمدهای ارزی ایران از فروش نفت به حدود 3 تا 4 میلیارد دلار رسیده است. در یک سال تنها یک استان ترکیه دو برابر نفت ایران از گردشگری درآمد دارد!

با نگاهی به ارقام فوق کاملاً مشخص می شود که شکاف ایران و ترکیه از نظر استفاده از صنعت گردشگری در اقتصاد کلان ملی و رشد و توسعه این صنعت بسیار زیاد است. بر این اساس، قصد ما این است که بررسی کنیم چرا چنین است و سازوکاری که صنعت گردشگری ترکیه را نسبت به ایران موفق تر می کند.

به همین دلیل و در فاز اول فاروق میر شاهزاده جزئیات بیشتری از دلایل موفقیت ترکیه در جذب گردشگران خارجی به صورت مقایسه ای با ایران بیان می کند.

وی یکی از دلایل موفقیت ترکیه در جذب گردشگر خارجی را تمرکز دقیق و کامل آن بر بازار گردشگری این کشور دانست و افزود: از تبلیغات و بازاریابی فعال برای جذب بخشی از جغرافیای کشور بر اساس نیاز و سپس گردشگران خارجی استفاده کنید.

توزیع بسته های حمایتی باعث کاهش هزینه های سربار مقاصد گردشگری ترکیه می شود

این کارشناس توسعه گردشگری خاطرنشان کرد: ترکیه در بسیاری از زمینه های مختلف برای توسعه و حمایت از صنعت توسعه گردشگری خود گام های ملموس و مهمی برداشته است که از جمله آنها می توان به انواع امتیازات مالیاتی، امتیازات حامل های انرژی، کاهش هزینه های قانونی سالانه و … اشاره کرد. که در نهایت باعث کاهش هزینه های سربار این مراکز می شود.

میرشاهجاده گفت: کاهش هزینه های مالی مراکز و شرکت های گردشگری امکان ارائه خدمات تفریحی و اقامتی مقرون به صرفه را فراهم کرده است که از جاذبه های اصلی گردشگران خارجی در کشور است. در کشور ما اما موضوع اختصاص کمک های بلاعوض و بسته های حمایتی به مقاصد گردشگری فعال همواره در حد یک وعده و اعلام بوده و هرگز محقق نشده است.

به گفته یک مشاور کیفیت خدمات امکانات گردشگری، عدم توجه به نیاز به حمایت مالی از مراکز گردشگری و عدم توجه کافی نشان می دهد که هزینه اقامت در هتل چهار ستاره ترکیه 200 هزار تومان است اما برای یک شب. در یک هتل مشابه در ایران باید ضرب کنید و حدود 800 هزار تومان بپردازید! در چنین سناریویی، گردشگران به دلیل خدمات کم هزینه و رفاه بالا، قطعا با انجام بررسی و بررسی، ترکیه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب خواهند کرد.

بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده به گردشگران خارجی در ترکیه

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات سازنده و مثبت ترکیه برای حمایت از توسعه بازار گردشگری در این کشور و تاثیر بسزایی در جذب بیشتر گردشگران، ارائه خدمات «بدون مالیات» است. در صورت خرید اجناس از فروشگاه ترکیه، با ارائه فاکتور خرید خود در فرودگاه یا گاهی اوقات در همان فروشگاه، امکان بازگشت و پرداخت مالیات اضافی را دارد!

وی گفت: در کشور ما علاوه بر تورم سالانه که علاوه بر تورم سالانه باعث افزایش قیمت کالاها می شود، افزایش نرخ و تعرفه مالیات بر ارزش افزوده نیز وجود دارد و این مشکل نقش مهمی ایفا می کند. نقش در جذب گردشگر کشوری مانند ترکیه با مدیریت صحیح و بدون توجه به مالیات بر ارزش افزوده برای گردشگران خارجی ارزشی مضاعف برای اقتصاد گردشگری کشورمان به ارمغان آورده است.

این کارشناس توسعه گردشگری خاطرنشان کرد: در دنیای مدرن امروز، اصل تجربه و اقتصاد تجربی به معنای خوب یکی از اصول اساسی است که تغییرات زیادی را به وجود آورده است. امکان تطبیق خدمات خود با بخش گردشگری بر حسب الزامات و ارائه خدمات متنوع و جذاب به گردشگران خارجی فراهم شده است.

میر شاهجاده در ادامه گفت: به عنوان مثال هر زمان که گردشگر از یک رستوران فعال در یکی از شهرهای این کشور بازدید می کند، با منوی بسیار متنوع و جذابی از انواع غذاهای داخلی و خارجی مواجه می شود که تجربه ای احساسی و لذت بخش است و باعث ایجاد یک رستوران می شود. احساس رضایت از نظر روانی.” تشویق و افزایش گردشگران برای بازدید مجدد از این کشور به منظور تجربه طعم غذاهای دیگر.

مشاور کیفیت تسهیلات گردشگری بر این باور است که در ایران به استثنای چند رستوران در چند شهر محدود، رستوران ها اغلب دارای منوی تکراری تنها با ترکیبی از مواد ایرانی هستند که همانطور که گفته شد قطعاً اثرات روانی نامطلوبی دارد. برای جذب توریست. خواهد بود.

ترکیه از رویدادهای مختلف مانند نمایشگاه ها برای جذب گردشگران خارجی به خوبی استفاده می کند

وی با اشاره به اقدامات مطلوبی که در 6 سال گذشته با برپایی نمایشگاه ها و رویدادهای مختلف با هدف توسعه گردشگری غذایی انجام شده است، گفت: اگرچه قطعاً چنین اقداماتی متوقف شده است، قطعاً قابل تقدیر و تشکر است. اما باید گفت نکته مهمی که عموما مغفول مانده است این است که باید بگوییم با وجود اجرای این اقدامات متاسفانه نتوانسته ایم تاثیرگذاری بر مراکز گردشگری را تعمیم و اجرا کنیم.

این فعال حوزه گردشگری تصریح کرد: در واقع باید بگوییم که تورگردانان در کشور ما از زیرساخت های ایجاد شده در این حوزه استفاده بهینه نکرده اند و ایران نیز با وجود غذاهای مختلف محلی نتوانسته خود را عقب نشینی کند. ویژه و یک مقصد گردشگری مهم. غذا را به دنیا معرفی کنید.

این کارشناس توسعه گردشگری، ضعف بیشتر ایران در توسعه صنعت گردشگری را «مدیریت نادرست» در استفاده بهینه از فرصت ها برای میزبانی نمایشگاه ها و رویدادهای خاص عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال در ایران معمولا دوره های خاصی وجود ندارد. انعطاف‌پذیری و اصلاحاتی مانند بهمن ماه برای برپایی نمایشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود و به‌علاوه به‌طور معمول، نمایشگاه‌ها معمولاً در مکان‌های بی‌برنامه، پراکنده و نامتعادل هدف‌گذاری می‌شوند. در نتیجه معمولاً از فرصت برگزاری نمایشگاه در ایران برای جذب گردشگر استفاده نمی کنیم.

میر شاهزاده یادآور می شود: در ترکیه برعکس است. ، حراج های فصلی و … به صورت قطعه ای در مکان های خاص و در نتیجه، جذب مسافران را در روزهای غیر پیک فراهم می کند.

پاشنه آشیل یکی از مشاوران کیفی صنعت گردشگری ایران، ناهماهنگی مراکز در ارائه خدمات اقتصادی و خدمات گردشگری را اذعان و اذعان داشت: تجربه و ارزشی ایجاد نمی کند، اما در نهایت کشور را ترک می کند. با ناامیدی و رنجش از نوع و روش ارائه خدمات.

گردشگری یکی از اولویت های اصلی اقتصاد ترکیه است

به گفته وی، یکی دیگر از عوامل موفقیت ترکیه در جذب گردشگران خارجی، لزوم جداسازی عملی فعالیت های اقتصادی و مناسبات گردشگری این کشور از درگیری ها و مشکلات سیاسی است. به عنوان مثال روسیه به نظر نمی رسد روابط سیاسی خوبی با ترکیه داشته باشد، اما روابط آن چه در زمینه تجاری و چه در پشت صحنه، به خصوص در مورد مسائل گردشگری و روابط بسیار خوب است!

وی گفت: هوای سرد و خشک روسیه و محدودیت‌های بازار مواد غذایی این کشور از یک سو و فاصله نسبتاً کم دو کشور و امکان دسترسی جهانی به آب‌های آزاد از طریق ترکیه و از سوی دیگر در شهرهای آلانیا. و جزایر اطراف ترکیه معمولا یکی از مقاصد اصلی گردشگران روسی است و قسمت قابل توجهی از گردشگران ورودی به ترکیه روسی هستند.

این کارشناس توسعه گردشگری افزود: ترکیه برای جذب گردشگران روسی که از انواع غذاهای دریایی استفاده می کنند تا روسیه را از موقعیت جغرافیایی خود محروم کرده و به بازار پوشاک باکیفیت و ارزان وابسته باشند، جاذبه های لازم را برای جذب گردشگران روسی فراهم کرده است. ترکیه برای جذب گردشگر اما متاسفانه به هیچ وجه در این زمینه موفق نبوده و موفق نبوده است.

میرشاهزاده یکی دیگر از عوامل موفقیت ترکیه در توسعه صنعت گردشگری را تفاوت دیدگاه و رویکرد اساسی گردشگری دو کشور در سطح کلان اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا باید توجه داشت که این دو کشور در توسعه صنعت توریسم و ​​گردشگری با یکدیگر تفاوت دارند.

وی گفت: ترکیه در اقتصاد این کشور نقش و جایگاه ویژه ای در صنعت گردشگری دارد، اما اگر گردشگر وارد این کشور نشود، اقتصاد ترکیه فلج می شود. لذا در تمامی برنامه ریزی های کلان به این موضوع توجه می شود; بر این اساس، یکی از الزامات اساسی برای توسعه صنعت گردشگری در ایران، تغییر نگرش به گردشگری و دادن ارزش اعتباری ویژه در اقتصاد است.

[ad_2]

Fletcher Hobbs

نینجا آبجو عمومی. محقق اینترنت. معتاد وب هیپستر پسند. خواننده مغرور. زیاد می افتد

تماس با ما