داروی پروزاک (فلوکستین)؛ موارد استفاده، عوارض و تداخلات Fluoxetine

  • دوز نگهدارنده: 10 تا 20 میلی گرم خوراکی یک بار در روز
  • قرص خط دار سیتالکس 20 میلی گرم
  • قرص ادوالژین (لیزین) 400 میلی گرم
  • ضربان قلب سریع، آهسته یا نامنظم
  • انرژی را به شدت افزایش یافته
  • قرص ناپروکسن-عبیدی 500 میلی گرم

قرص فلوکستین 20 به این دلیل که فلوکستین و این داروها می توانند همان عوارض جانبی ایجاد کنند. از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. به عوارض و اثراتی که فرد در هنگام قطع یا کاهش دوز داروهای ضدافسردگی تجربه می کند، سندروم ترک گفته می شود. برخی افراد با طولانی شدن عوارض ترک پروزاک، آن را با علائم عود بیماری اشتباه می گیرند. در واقع اين اختلال سندرومي است كه در مواقع خاص ممكن است به وجود آيد؛ مواردي مثل اينكه دارو را با دوز بسيار بالا شروع كنيم، يا نوبتهاي مصرف را اشتباه كرده و بسيار بيش از حد در نظر گرفته استفاده كرده باشيم يا در صورت مصرف برخي داروهاي مكمل ديگر مثلا با داروهاي مهاركننده مونوآمين اكسيداز همراه با فلوكستين و امثال اينها.

  • قرص لوتیوا 100 میلی گرم
  • بدون دستور پزشک به نوجوانان زیر 18 سال فلوکستین ندهید
  • در صورتی که تحت درمان الکتروشوک هستید (ECT)
  • بدتر شدن افسردگی
  • خواب های غیر عادی
  • اختلال در نفس کشیدن
  • دوز معمولی: 20-30 میلی گرم در روز
  • کشش عضلانی

اگرچه داروهاي ضدافسردگي ديگري نيز وجود دارند كه اثربخشي آنها به اندازه پروزاك است اما شايد اين كپسولهاي 10 و 20 ميليگرمي خواص ديگري هم داشته يا شايد عوارض جانبي كمتري داشته باشند كه سبب رواج آن شده است. درحقيقت منع مطلقي براي مصرف اين دارو در دوران بارداري وجود ندارد اما براساس برخي گزارشاتي كه از عوارض جانبي ديده شده كه چندان هم تاييد شده نيست، ترجيح داده ميشود كه از داروهاي ديگر استفاده شود. مصرف در دوران بارداری باید با احتیاط کامل و زیر نظر پزشک باشد زیرا ممکن است به نوزاد آسیب برساند. سازمان غذا و دارو در امریکا معتقد است که مصرف داروهای ضد افسردگی همچون فلوکستین در دوران بارداری منجر به بروز مشکلات ریوی در نوزادان می شود. اثر کامل دارو ممکن است تا حداقل 4 هفته پس از درمان به تعویق بیفتد. محتمل ترین تداخل فارماکوکینتیکی بین مهارکننده های قویP450-d6یعنی فلوکستین وپاروکستین با داروهای معدودی (مثل دزپیرامین ,تریپتیلین,فلکائینید)که کلیرانس آنها شدیداً وابسته به این مسیر است اتفاق می افتد.مصرف همزمان بنزودیازپینها ,لیتیوم ,ضد افسردگیهای سه حلقه ای میتوانند اثرات عصبی مرکزی دارو را افزایش دهندفلوکستین میتواند سطح پلاسمائی کاربامازپین, فنی توئین ,وین بلاستین وتیوریدازین را افزایش دهد از مصرف همزمان با داروهائی که دارای پیوند پروتئینی هستند (مانند وارفارین ) اجتناب شود.مصرف همزمان با دیگوکسین باعث افزایش توکسیسیته دیگوکسین می شود.وهمچنین مصرف همزمان با فلوفنازین ممکن است علائم پارکینسون را مشاهده کنیم.در بیماران با مشکلات ذیل با احتیاط تجویز شود: بیماریهای کاردیوواسکولر,دیابت ,مشکلات گبدی,مانیاگلوکوم,نارسائی کلیوی,وبیماران مبتلا به صرع.

قرص فلوکستین ۲۰ برای چیست

«ترمه» یکی از افرادی است که خودش در دورههای مختلف این دارو را مصرف کرده است: «من هر وقت مودم پایین است، فلوکستین مصرف میکنم. هم دیده میشود که اگر درمان طبق نظر پزشک و با دوز کم شروع شود، این عوارض به حداقل رسیده و حتی در صورت بروز، پزشک میتواند آن را مدیریت کرده و از بین ببرد. هشدار جعبه سیاه پزشکان و بیماران را در مورد اثرات دارویی که ممکن است خطرناک باشد هشدار میدهد. قرص فلوکستین ممکن است در مواردی با عوارض جانبی وخیمتری همراه باشد که دراینصورت شاید نیاز به مراقبتهای اورژانسی باشد. عیب ندارد نمیتوانستم وضعیت خودم را بدون این قرص تحمل کنم. درادامه چند پرسش رایج را بررسی میکنیم. فلوکستین (به سادگی با کلیک بر روی مقاله تا آینده) غیر از کاربرد اصلی یعنی درمان افسردگی و اضطراب، در درمان برخی دیگر از اختلالات ازجمله سندروم پیش از قاعدگی، درمان مشکلات زناشویی، برخی اختلالات خوردن (پراشتهایی عصبی)، حملات ترس یا پانیک (حملات غیرقابل پیشبینی و ناگهانی ترس و نگرانی شدید)، اختلالات خواب و برخی دیگر از اختلالات نیز کاربرد داشته و براساس بررسی و نظر پزشک تجویز میشود.

مانند: تغییرات خلقی یا رفتاری، اضطراب، حملات هراس، خواب آلودگی، و یا اگر احساس مي کــنید تحریک پذیر، آشفته، خشمگین، تهاجمي، بی قرار یا افسرده شده اید، یا افکار خودکشی یا صدمه زدن به خودتان دارید به پزشک اطلاع دهید. در نهایت اگر این مشکل پس از یک یا دو هفته از بین نرفت، حتما با پزشک خود مشورت کنید. این دارو در طیف وسیعی از مشکلات و اختلالات روانی استفاده می شود اما از آنجایی که این دارو نسبت به سایر داروهای ضد افسردگی انرژی زاتر است، بنابراین ممکن است برای افرادی که مشکل خواب دارند بهترین انتخاب نباشد. البته همان اول که شروع به مصرف دارو میکنید، ممکن است بهبودی احساس نکنید، زیرا یک تا چهار هفته طول میکشد تا اثرگذاری دارو آغاز شود. اگر دارو درحال اثرگذاری باشد، پس باید علائمتان بهبود پیدا کنند. کپسول خوراکی فلوکستین میتواند با برخی داروها، ویتامینها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و درنتیجه نحوهی اثرگذاری آن تغییر کند.

کپسول فلوکستین ۲۰

از جمله عوارض شایع ناشی از مصرف فلوکستین عبارتند از واکنش پوستی، تنگی نفس، تورم صورت ، لب ، زبان و یا گلو. واکنش پوستی، تنگی نفس، تورم صورت ، لب ، زبان و یا گلو. خانواده یا سایر مراقبین نیز باید به تغییرات خلق و خو و یا نشانه ها توجه داشته باشند. در این میان و طی چندین سال، تحقیقات دانشمندان و پزشکان باعث کشف داروهای جدیدی برای مبارزه با افسردگی و بهتر کردن خلقوخو شد که البته بخشی از آنها نیز به دلیل عوارض جدی و خطرناک مانند واکنشهای کبدی یا ایجاد فشار خون بالا از رده خارج شدند. به بیمار یادآوری شود اثرات درمانی پس از چندین روز تا ۱ هفته بعد کامل میشود. عود سریع در 30 درصد مبتلایان به انزال اولیه بعد از درمان بوجود می آید. فلوکستین داروی نام آشنا، کم عارضه و پرطرفدار در داروهای ضدافسردگی می باشد که در موارد متنوعی مانند پرخوری عصبی،افسردگی و وسواس اجباری تجویز می شود.

قرص فلوکستین 20 در صورت استفاده از محصولاتی که موجب خوابآلودگی میشوند، مانند الکل، ماریجوانا، آنتیهیستامینها مثل سیتریزین و دیفنهیدرامین، داروهای خوابآور و آرامبخش مانند آلپرازولام، دیازپام و زولپیدم، سست کنندههای عضلانی و مسکنهایی مانند کدئین با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. اگر دچار چنین علائمی شدید سریعا با اورژانس تماس بگیرید یا به نزدیکترین مرکز اورژانس مراجعه کنید.

  • بوی نامطبوع نفس
  • فوبیا (ترس)
  • هر آنچه که درباره فلوکستین باید بدانید
  • تنفس سریع و پی در پی
  • شیدایی علائم شامل موارد زیر است
  • سایر شرایط پزشکی شما
  • صرع و یا تشنج

از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا انجام هر کاری که نیاز به آرامش و یا بینایی دارد تا زمانی که بتوانید چنین کارهایی را با خیال راحت انجام دهید، خودداری کنید. فلوکستین آنزیم های متابولیزه کننده داروئی بسیاری را مهار می کند که منجر به برخی تداخلات داروئی با ضدافسردگی های دیگر وهم چنین داروهای دیگر می شود فراهمی زیستی فلوکستین 70%واتصال پروتئینی آن 94% ونیمه عمر پلاسمائی آن 24-96 ساعت است ومتابولیت فعال آن نورفلوکستین است.یک تداخل فارماکودینامیک خطرناک ممکن است با مصرف همزمان فلوکستین (یا یکی از SSRIدیگر) و یک مهار کننده مونوآمینو اکسیداز (MAO) وترامادول روی دهد.علایم این سندروم عباتند از هیپرترمی,سختی عضلانی,میوکلونوس وتغییرات سریع ذهنی وعلائم حیاتی.

  • احساس خستگی و ضعف
  • تجارب اولیه جنسی
  • این دارو را از نور دور نگه دارید
  • کاهش شدید تهویه تنفسی
  • احساس درد یا فشار در سینه

اگر دیابت دارید، فلوکستین ممکن است بر سطح قند خون شما تاثیر بگذارد. به کار می رود.قابل ذکر است که این دارو علاوه بر موارد مصرف و تجویز ذکر شده کاربردهای دیگری نیز دارد. بر اساس اعلام Mind، علاوه بر موارد بالا، با رعایت نکات خودمراقبتی می توان به ساده تر شدن روند قطع مصرف فلوکستین کمک کرد. هرگونه علائم جدید یا بدتر شدن را به پزشک خود گزارش دهید، مانند: تغییرات خلق و خو یا رفتار، اضطراب، حملات پانیک، مشکلات خواب، یا اگر احساس تکانشگری، تحریک پذیری، بی قراری، خصومت، پرخاشگری، بی قراری، بیش فعالی (ذهنی یا فیزیکی)، بیشتر افسرده هستید، یا افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خودتان دارید. ازاینرو افزایش ترشح سروتونین میتواند در درمان علائم افسردگی، اختلال وسواس فکری-عملی، بولیمیا نِرووزا و حملات پانیک مؤثر باشد. ممکن است ترس، اضطراب، افکار ناخواسته و تعداد حملات پانیک را کاهش دهد.

علاوه بر موارد فوق، مصرف پاروکسین ممکن است باعث بروز واکنشهای آلرژیک شود (در موارد نادر). به علاوه از این دارو برای گرگرفتگی مرتبط با یائسگی در خانمها و همچنین درمان زود انزالی در آقایان هم استفاده میشود. ولی خب مصرف این دارو در کنار سودی که دارد، دارای عوارض جانبی نیز هست. هر دارویی در کنار فوایدی که برای درمان دارد، ممکن است سبب بروز برخی علائم ناراحتکننده که بهعنوان عوارض جانبی شناخته میشود نیز بشود؛ اگرچه فلوکستین از جمله داروهای کمخطری است که نسبت به فواید درمانی که دارد و البته نسبت به دیگر داروهای مشابه، عوارض جانبی کمتری دارد.

  • قرص زیپتین 25 میلی گرم
  • خونریزی یا کبودی غیرعادی
  • درد مفاصل یا عضلات
  • قرص ایروکاست 10 میلی گرم
  • صحبت کردن بیشتر یا سریعتر از حالت عادی
  • افزایش تولید انسولین در لوزالمعده

تریپتوفان: مصرف این داروها در کنار هم ممکن است شما را دچار اضطراب، بی قراری و معده کند. در ضمن، میتوانید نظرات سازندهی خود را که به طور حتم در ارتقای کیفیت مطالب مؤثر است، در قسمت دیدگاهها با بنده و سایر دوستان مطرح کنید. اگراین دارو را زیاد مصرف کنید: میتوانید مقادیر خطرناک دارو را در بدن خود داشته باشید. با استفاده از این روش ها فرد می تواند علت اصلی اختلالات خلقی خود را پیدا کرده و به مدیریت آنها کمک کند. صمیمانه دعوت میکنم از محتوایی که میپسندید حمایت کرده و این مطلب را در شبکههای اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید. اگر پزشک برایتان فلوکستین تجویز کرده است، ملاحظات زیر را مدنظر داشته باشید. حتي در مواردي كه بالا رفتن خلق بيش از حد مطلوب اتفاق بيفتد، پزشك مصرف دارو را قطع ميكند.

  • زیر 18 سال هستید
  • قرص ستریزین-عبیدی 5 میلی گرم (ستیریزین)
  • بیشتر یا سریعتر از حد معمول صحبت کردن
  • احساس خواب آلودگی
  • خونریزی بینی
  • قرص پروپرانولول-عبیدی 20 میلی گرم

شايد وقتي شركت الي ليلي براي اولينبار در سال 1986اين دارو را ميساخت تصور نميكرد كه پس از مدت زماني مصرف اين دارو تا اين حد رايج شود؛ بهطوريكه در سال 2007 در ايالات متحده آمريكا دربيش از 22 ميليون نسخه پروزاك تجویز شده باشد. اگر قرص فلوکستین را بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟ تحقیقات روی حیوانات نشان داده است که وقتی مادر دارو را مصرف می کند، اثرات نامطلوبی برای جنین دارد. از جمله دلایل زیادی هستند که باعث شده این روزها عده زیادی از مردم به استفاده از قرصهای فلوکستین یا همان پروزاک روی آورند و آن را مثل نقل و نبات مصرف کنند. اگر شما مبتلا به دیابت هستید، فلوکستین ممکن است بر روی سطح قندخون شما تاثیر بگذارد، به همین دلیل سطح قندخون خود را هنگام مصرف دارو به طور منظم کنترل نمایید و نتیجه آنها را با پزشکتان درمیان گذارید.

  1. ترشح بینی
  2. مشکلات مربوط به هماهنگی
  3. استفراغ قهوه ای رنگ
  4. پایین بودن سطح سدیم خون
  5. کپسول کدیمکس
  6. ضعف یا خستگی غیرعادی
  7. قرص الاکوئیت 2.5 میلی گرم
  8. قرص کلردیازپوکساید-عبیدی 10 میلی گرم

این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات را ایجاد کنند. همجنین فلوکسیتین با مصرف مقدار روزانه قبل از قاعدگی می تواند به خوبی، علایم روحی ـ فیزیکی و اختلالات خلقی را که به آن PMS گفته می شود را کـاملاً بهبـود ببخـشند. 4. اثرات درماني فلوكستين پس از چند هفته مصرف بروز پيدا ميكند؛ بنابراين در ابتداي درمان نااميد نشده و مصرف آن را بدون اطلاع پزشك متخصص قطع نكنيد. کپسول فلوکستین باعث خواب آلودگی نمی شود، اما می تواند عوارض جانبی دیگر را ایجاد کند.

  • اختلال دوقطبی
  • داروهای موثر بر ضربان قلب
  • اختلال وسواس فکری عملی
  • درد در ناحیه معده

از هفته گذشته که قرصم تمام شد، اما دیگر پیدا نشد. برای اطمینان بیشتر همیشه باید درمورد عوارض جانبی داروهای تجویزی با پزشک معالج خودتان که به سوابق پزشکی شما آگاهی دارد مشورت کنید. بنابراین پزشک معالج از این بابت نیز وضعیت شما را کنترل خواهد کرد. به علاوه، Fluoxetine دیگر فرمولاسیونهای یک کپسول ۹۰ میلی گرمی با رهاسازی تأخیری نیز هفتهای یک بار نیز مصرف میشود.

همچنین این زمان به عواملی مانند سرعت متابولیسم بدن نیز بستگی دارد. در این جعبه سیاه هشدارهایی درباره عوارض احتمالی ناشی از قطع مصرف داروی سرترالین، مانند بروز افکار و اقدامات خودکشی برای بزرگسالان زیر 24 سال داده شده است. این دارو هم مانند بسیاری دیگر از داروها دارای هشدارهایی می باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  • اختلالات خونی
  • غدد متورم یا دردناک
  • قرص خط دار سیتاکس 40 میلی گرم
  • مصرف این دارو همراه با الکل عوارض بسیاری همراه دارد
  • درمان اختلال روانی همچون درمان بیماری جسمی است

برای تاثیر این دارو پس از مصرف خوراکی نیم ساعت لازم است تا جذب دارو آغاز شود و تا دو ساعت طول می کشد تا دارو به طور کامل جذب شود و اثر درمانی آن کامل شود. اگر از پروزاک استفاده می کنید و تمایل به قطع مصرف آن دارید، لازم است حتما با پزشک مشورت کنید. زمانیکه پزشک تصمیم بگیرد که باید مصرف فلوکستین قطع شود، از یک روش کاهش تدریجی برای عملی کردن آن استفاده می شود. قبل از مصرف قرص خواب، داروهای ضد درد، داروهای سرفه، آرامش عضله یا دارو برای اضطراب، افسردگی یا تشنج، با پزشک خود مشورت کنید. در صورت مصرف دارو قدرت واکنش شما نسبت به محیط کمی کندتر می شود بنابر این باید مراقب رانندگی باشید و یا به طور کلی از انجام اموری که نیاز به هوشیاری و تمرکز دارد اجتناب کنید. در این زمان به استفاده از دارو طبق دستور پزشک ادامه دهید و در صورت عدم بهبود علائم، به پزشک خود اطلاع دهید.

Kelvin Ashley

حل کننده مشکل متعصب سفر مادام العمر. بت نوجوان آینده. علاقه مندان به اینترنت آماتور.

تماس با ما