بایدن بین خاورمیانه، ترامپ و اوباما تعلیق شد

[ad_1]

روزنامه شرق: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با زیر سوال بردن مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی جو بایدن رقیب خود، آسیب های زیادی وارد کرده است.

بایدن بین خاورمیانه، ترامپ و اوباما تعلیق شد

جو مکرون محققان مرکز عربی اندیشکده در واشنگتن دی سی در یادداشتی نوشتند:

امتناع وی از پذیرش نتایج این انتخابات باعث بروز مشکلات داخلی بسیاری شده است. برعکس، وجهه ایالات متحده را در خارج از مرزهایش تضعیف کرده و اقتدار اخلاقی رهبران آن را تضعیف کرده است که منجر به انتقال آرام قدرت و عدم تعهد به آرمان های دموکراتیک شده است.

این، همراه با سیاست‌هایی که ترامپ پس از چهار سال حضور در کاخ سفید پشت سر گذاشت، انتقال قدرت به خانه بایدن را با مشکل مواجه می‌کند و به نظر می‌رسد دولت جدید در خارج از ایالات متحده تقریباً آغاز شده است. به خصوص در خاورمیانه.

در هفته‌های اخیر، دولت ترامپ توجه بی‌سابقه‌ای به خاورمیانه داشته است و حداقل چهار مقام عالی‌رتبه آمریکا از اسرائیل و دیگر متحدان آمریکا در خلیج فارس دیدن کرده‌اند: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، الیوت آبرامز، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران. و رن کلارک کوپر، سیاستمدار ونزوئلایی و معاون وزیر امور نظامی و جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ.

در همین حال، ترامپ تحریم‌های ایران را تشدید کرده و گمان می‌رود که به اسرائیل برای ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایرانی، چراغ سبز نشان دهد. ناو هواپیمابر ناو هواپیمابر اتمی یو اس اس نیمیتز نیز به خلیج فارس بازگشته است و به نظر می رسد وضعیت جنگ در راستای سیاست داخلی ایالات متحده و نه یک هدف سیاسی خاص اتخاذ شده است.

بایدن بین خاورمیانه، ترامپ و اوباما تعلیق شد

با این حال، خروج متحدان از خاورمیانه به عنوان یک پیروزی برای بایدن ستایش شده است. او در عین حال معتقد است که با ترامپ و مخالفان دموکرات او که به زودی کاخ سفید را در دست خواهند گرفت، کار می کند و در کنار دیگر کشورهای خاورمیانه خود را برای ریاست جمهوری بایدن آماده می کند.

بنابراین، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، حل و فصل اختلاف خود با قطر را آغاز کرده است (البته هنوز مشخص نیست که آیا این آشتی به عنوان پیروزی ترامپ تعبیر خواهد شد یا اعتباری برای بایدن). ولیعهد سعودی همچنین در تلاش برای کاهش روابط با ترکیه است و بیش از هر زمان دیگری در مورد عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل محتاط است. در واقع او از همان ابتدا قصد داشت با تنش زدایی با دولت بایدن رابطه مناسبی برقرار کند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر نیز به نظر می رسد برای آشتی تلاش می کند. دولت او در هفته های اخیر تعدادی از زندانیان سیاسی را آزاد کرده است. در ترکیه، دولت رجب طیب اردوغان در نهایت از دامادش، برات آلبایراک، که وزیر دارایی نیز بود، فاصله گرفت. که اعتبار و ارزش او تا همین اواخر محدود به تماس های ضروری بین پسر عمویش و کاخ سفید بود.

رهبران خاورمیانه، انتظار می‌رود تجربه ریاست جمهوری بایدن دقیقاً برعکس تجربه رهبری ترامپ باشد و دولت او تا حدودی به برخی از سیاست‌های دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق بازمی‌گردد. اما انتصابات امنیتی اخیر بایدن نشان می دهد که این درست نیست.

بایدن بین خاورمیانه، ترامپ و اوباما تعلیق شد

با این وجود، به جرات می توان گفت که دولت جدید واشنگتن کاخ سفید را حداقل از سه طریق تغییر خواهد داد:

اول، تصمیم گیری توسط نهادها در واشنگتن احیا خواهد شد. در دوران ترامپ، سیاست خارجی ایالات متحده به طور خطرناکی توسط خودشیفتگان و ظالمان شخصی سازی شده بود. روند کمک به رهبران خارجی برای نفوذ بیشتر در کاخ سفید.

مقاماتی که اقتدار ترامپ را به چالش کشیدند برکنار شدند یا مجبور به استعفا شدند و تنها تعداد انگشت شماری از وفاداران و فرصت طلبان باقی ماندند. سیاست گذاری سنتی و همکاری بین سازمانی نیز در این دوره نادیده گرفته شد. ترامپ به نهادهای کلیدی مانند پنتاگون و وزارت خارجه که نادیده گرفته شده یا به کلی کنار گذاشته شده بودند، اعتماد نداشت.

هنگامی که بایدن و دموکرات‌ها به طور رسمی قدرت را در دست بگیرند، رهبران خاورمیانه نمی‌توانند با تبادل پیام‌های دیرهنگام واتس‌اپ با داماد ترامپ یا تظاهر به اینکه وزارت خارجه یک آژانس بی‌اهمیت است، پیش بروند. آنها باید با دیپلماسی سنتی برخورد کنند و با سفارتخانه ها و نمایندگان رسمی تماس بگیرند. این روند به معنای بازگشت به مسائل سیاست خارجی بین آژانس های ایالات متحده، به ویژه در خاورمیانه است و احتمالاً روند تصمیم گیری در واشنگتن را کند می کند.

دوم، بایدن یک بار دیگر باید پیش بینی های سیاسی کند. آشفتگی در دولت ترامپ – تحقیقات در سطح بالا، استیضاح، تنش‌های نژادی، تبلیغات توییتری، تغییرات مداوم دولت – هم تأثیر منفی بر سیاست داخلی داشته و هم پویایی سیاست خارجی را تضعیف کرده است.

از سوی دیگر، تمایل رئیس جمهور به برداشتن گام های غیرعادی در عرصه بین المللی – استفاده از اتهامات به عنوان ابزار سیاسی، نادیده گرفتن متحدان، تهدید به استفاده از نیروی نظامی یا درگیری با دشمنان سنتی مانند رهبر کره شمالی یا طالبان افغانستان – توسعه یافته است. . در کمال ناباوری، بایدن بار دیگر به متحدان سنتی، به ویژه اتحادیه اروپا روی آورد و آینده سیاسی را می توان راحت تر پیش بینی کرد.

بایدن بین خاورمیانه، ترامپ و اوباما تعلیق شد

در نهایت، یک تغییر عمده در اولویت های ایالات متحده در خاورمیانه رخ خواهد داد. دولت بایدن احتمالاً خود را با ایدئولوژی سازمانی واشنگتن همسو می کند و سپس بر مسدود کردن مسکو و چین به عنوان منابع ایالات متحده در خاورمیانه تمرکز می کند. دولت بعدی تلاش خواهد کرد تا درگیری در خاورمیانه را کاهش دهد و در این روند با مقاومت بازیگرانی مواجه خواهد شد که سعی دارند از موقعیت استراتژیک خود حداکثر استفاده را ببرند. تغییر نگرش واشنگتن در قبال چین و روسیه، رهبران خاورمیانه را به این باور رسانده است که قدرت ایالات متحده در منطقه تضعیف و تا حدودی محدود خواهد شد.

ترامپ در چهار سال گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در خاورمیانه کرده است و رهبران خاورمیانه باید برای موقعیت‌های جدید و متفاوت آماده باشند. زیرا در چهار سال آینده با حمله تروریستی به واشنگتن مواجه خواهند شد. چشم انداز اصلی بایدن پیشبرد اتحاد اعراب و اسرائیل علیه ایران است. به هزینه شرکای سنتی مانند اردن یا با حمایت متحدان مختلف مانند رجب طیب اردوغان در ترکیه یا محمد بن مسلم در عربستان سعودی.

برخلاف ترامپ، ریاست جمهوری بایدن واکنشی تر از فعالیت در خاورمیانه خواهد بود، که به معنای تعامل کمتر با ایران، روابط پیچیده تر با ترکیه و مماشات بیشتر با اسرائیل است. در واقع، بایدن شکاف بین ترامپ و اوباما خواهد بود. همچنین باید میراث ترامپ در خاورمیانه، از جمله پیش شرط های جدید برای توافق با تهران و روند عادی سازی اعراب و اسرائیل را در نظر بگیرد، بنابراین برخی از رهبران خاورمیانه نگران تغییر در واشنگتن هستند.

اگر دولت بایدن دیکتاتوری خود را آشکار کند و برای پیوستن به تهران صبور باشد، متحدان سرسخت ترامپ ممکن است خواسته‌های او در مورد مسائل حقوق بشری را نادیده بگیرند و با تشکیل ائتلاف جدیدی با اسرائیل با نقش او مخالفت کنند. آنها می توانند مستقیماً با اسرائیل کار کنند یا از نفوذ تل آویو در واشنگتن برای اعمال فشار بر بایدن استفاده کنند.

میراث دولت برکنار شده ترامپ می تواند به دولت جدید فرصتی برای ادامه راه بدهد. اما چالش ها در منطقه باقی خواهند ماند. تیم ترامپ تعدادی مین در عرصه سیاست خارجی خاورمیانه کار گذاشته است و پاکسازی آنها گام مهمی برای چهار سال آینده است. در چنین شرایطی، رهبران خاورمیانه به زودی بایدن را آزمایش خواهند کرد و اگر قرار است رئیس جمهور جدید آمریکا برای چهار سال جدی گرفته شود، باید از همان ابتدا صبور باشد.

[ad_2]

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تماس با ما