آیا بحث جدیدی در جریان است؟

[ad_1]

فوتبال ایران سابقه طولانی ضربه خوردن دارد. فوتبال هنوز از کابوس قرارداد جنجالی مارک ویلموتس بلژیکی با تایید میزبانی، جریمه های مالی، اعزام تماشاگران زن به استادیوم ها و عدم پرداخت جوایز بین کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا رها نشده است. لیگ قهرمانان آسیا

این خبر حالا به تیتر یک بازی در ایران تبدیل شده است، جایی که پیش از این گفته شده بود مشکل دو باشگاه حل شده و هیچ مانعی برای صدور مجوز کسب برای آنها وجود ندارد. با این حال در نامه ای از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به دو باشگاه آمده است که تا 48 ساعت آینده (تا دوشنبه) خطر حذف عملی از بین خواهد رفت و هر دو باشگاه از رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در سال آینده حذف خواهند شد.

پیش از این کمیته صدور مجوزهای حرفه ای فدراسیون فوتبال نیز اعلام کرده بود که دو تیم پرسپولیس و استقلال مجوز لازم را دریافت نمی کنند. اما مجوز پس از ورود دستگاه بالاتر صادر شد و البته موقت و فقط سه ماه اعتبار آن اعلام شد. البته پیش از پایان مهلت مقرر، کنفدراسیون فوتبال آسیا به سرعت وارد عمل شد و هشدار داد که پرسپولیس و استقلال به همراه گل گهر سیرجان مجوز کسب نگرفته اند و در صورت عدم ارائه مدارک مورد نیاز تا روز دوشنبه، از چرخه لیگ قهرمانان آسیا خارج خواهند شد. آنها دور می شوند.

مشکل تیم ایران چیست؟

کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در نامه‌ای به دو باشگاه بزرگ ایرانی، سه دلیل اصلی عدم صدور مجوز کسب و کار به این باشگاه‌ها را برشمرد. اولی میزان وام های داخلی و خارجی است. ادعا می شود که دو باشگاه بزرگ ایرانی نزدیک به 200 شکایت داخلی و خارجی دریافت کرده اند که حساسیت AFC را افزایش داده است. اما مورد دوم بدهی مالیاتی باشگاه ایرانی است که رقم بسیار زیادی را انباشته و ایجاد کرد. مشکل سوم مالکیت دو باشگاه دولتی است و رئیس هیئت مدیره هر دو وزیر ورزش هستند. این موارد پابرجاست و حالا کنفدراسیون فوتبال آسیا دیگر حاضر به همکاری با باشگاه ایرانی نیست. کنفدراسیون فوتبال آسیا آنقدر سختگیر است که حتی مدارک جدید را هم قبول نمی کند.

این شامل یک شرکت آلمانی است

کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) دپارتمان‌های ویژه‌ای را به شرکت‌های بزرگ واگذار کرده است تا حرفه‌ای بودن در فوتبال قاره‌ای را دنبال کنند. یک شرکت آلمانی ویژه در حال بررسی مدارک تجاری باشگاه ایرانی است. وی با بررسی پرونده ها و مستندات فعلی گفت که اطلاعات منتشر شده از باشگاه ایرانی با واقعیت فعلی مطابقت ندارد و به نظر می رسد در این زمینه پرونده ای تشکیل شده است. علاوه بر این، سفتی AFC نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است. به عنوان مثال مشکل عدم صدور مجوز حرفه ای توسط باشگاه های گل گهر این است که باشگاه مبلغ مورد نیاز را به یکی از بدنسازان خود که از تاخیر 40 روزه خبر داده است پرداخت کرده است. اگرچه این رقم پر است. با این حال، تاخیر در این پرونده فشار زیادی بر AFC وارد کرده است. در مورد پرسپولیس در یک مورد فقط داستان کالدرون گفته و گفته شد چون تاریخ پرداخت شهریور بوده است. اما تاخیری وجود دارد، نباید امتیاز مثبتی برای این باشگاه در نظر گرفت.

پای فدراسیون گیر کرده است

این در حالی است که فدراسیون فوتبال ایران علاوه بر محرومیت احتمالی استقلال و پرسپولیس، ناخواسته دست به ریسکی زده که حالا باید تاوان زیادی بپردازد. ماجرا از این قرار است که کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون های مربوطه اعتماد دارد که ابتدا مجوزهای حرفه ای را صادر کنند. مشکل اینجاست که فدراسیون فوتبال ایران به دلیل حمایت این دو باشگاه و البته منافع ملی، اسناد مربوط به حرفه ای بودن این دو باشگاه را تایید و در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار داده است. همچنین عنوان شد که فدراسیون آجیجی خادم تا حد امکان در این زمینه همکاری داشته است و روز گذشته اعلام شد که رئیس فدراسیون با صدور نامه سفید برای حل مشکل دو باشگاه موافقت کرده است. اما حالا این مسائل می تواند در وهله اول کار را برای فدراسیون و در بالاترین سطح برای فوتبال ایران سخت کند. اگر فدراسیون در این زمینه متهم به ارتکاب تخلف شود، در شدیدترین حالت ممکن با محرومیت از AFC مواجه خواهد شد. در مورد اخیر، اگر مشخص شود فدراسیون عمداً ناقص بودن مدارک دو باشگاه را تایید کرده است، باید منتظر جریمه مالی سنگین کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد.

فدراسیون پارسال جریمه شد!

این یکی از عجیب ترین حوادثی است که تاکنون گزارش شده است. ماجرا از این قرار است که کنفدراسیون فوتبال آسیا سال گذشته به تیم های ایرانی اجازه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را نداد. اما فدراسیون فوتبال به همراه وزارت ورزش تضمین های لازم را برای حل این مشکل دادند. اما مشکل جدیدی به وجود آمد و برای کنفدراسیون فوتبال آسیا مشخص شد که فدراسیون ایران اقدامات درستی برای تایید مدارک انجام نداده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) نیز فدراسیون فوتبال ایران را به دلیل جریمه 120 هزار تومانی محروم کرد. 30000 از این مبلغ اخذ و مابقی در صورت تخلف مجددا اعمال خواهد شد. مشکل بزرگ این است که اگر دوباره ثابت شود فدراسیون دارای مدارک جعلی است، فقط باید 90000 قبلی را بپردازد. او ممکن است با جریمه جدیدی به مبلغ 200000 دلار روبرو شود. فدراسیون فوتبال اکنون 300 هزار جریمه دارد که هیچ ربطی به امور باشگاه ندارد.

آیا مشاوره جواب می دهد؟

در چنین سناریویی به احتمال زیاد وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از انقراض احتمالی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به مالزی سفر خواهند کرد تا با مسئولان AFC دیدار کنند. این هنوز نهایی نیست و حدس و گمان است. اما آیا حضور وزیر و رئیس فدراسیون فوتبال در مقر AFC راهگشای درد است؟ شاید اینطور باشد؛ اما به خصوص در رابطه با فدراسیون فوتبال این سوال وجود دارد که رئیس فدراسیون فوتبال چه توضیحی باید به AFC برود. یا فدراسیون آنها در ثبت درخواست برای این دو باشگاه نقش داشته است؟ این یکی از بحران های عجیبی است که می توان به فوتبال ایران تحمیل کرد. بحرانی که ربطی به اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ندارد با وجود تذکرات متعدد مجلس شورای اسلامی همچنان در حال تکذیب و تصویب نیست.

[ad_2]

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما