omdebegirbanner

چگونه زینب (س) به الگوی مؤثری برای نسل زن امروز تبدیل شد؟

[ad_1]

بر اساس این گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ولادت حضرت زینب (س) مانند دیگر مناسبت های مربوط به خانواده پیامبر، این فرصت بسیار خوبی برای بازآموزی آموزه های دینی است. آن زن بزرگ به عنوان نمونه ای کامل برای تمام بشریت و به ویژه برای زنان، فضایل و فضایل فراوانی دارد که در این مجال کوتاه حتی در گوشه ای از آنها نمی توان آن را بیان کرد.

در آستانه میلاد حضرت زینب اکبری (س) در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین استاد حوزه علمیه و مدرس اخلاق محمد جواد نجفت از ایشان خواستیم تا به آنچه می تواند بار اخلاقی و تربیتی محسوب شود، توجه کند. سیره متعالی حضرت زینب(س) به ویژه نسل جوان تقدیم حاضران شد.


ادامه مطلب


در ادامه مشروح بیانات مدیران مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) در مورد موضوعی که به آن اشاره کردیم، آمده است.

یک نکته مهم
در ابتدای صحبتم به موضوعی اشاره می کنم که به بحث ما ربطی ندارد و آن برگزاری مراسمی به یاد پدر دین و اهل بیت(ع) است. ثواب و جایگاه آن در اندیشه دینی، الگویی ناب و والا را برای تبلیغ فرهنگ صحیح اسلامی ترویج می کند. ما از قدیم به ایام عزاداری بیشتر توجه می کنیم و این باعث می شود برخی به خصوص نسل جوان و جوان فکر کنند که اسلام دین غم است، دین گریه است و شادی و شادی در آن نیست. شادی در آن؛ جای تعجب نیست. به همین دلیل باید این تولدها را جدی‌تر بگیریم.

زمینه آموزشی را بیاموزید
اما برگردیم به بحث زندگی حضرت زینب (س). این زن بزرگ دختر حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین (ع) است; او در خانواده ای خوب بزرگ شد. توجه داشته باشید که بستر تربیتی، خانواده ای که کودک در آن تربیت می شود، نقش مهمی در شکل گیری شخصیت و آینده او دارد. علاوه بر پدر و مادر در این خانواده، وجود مقدس پیامبر(ص) نیز در شکل گیری شخصیت برادرانی چون حسنین(علیه السلام) و به ویژه حضرت زینب(س) نقش دارد. این جریان تربیتی از وجود آن بانوی بزرگ، چنان شخصیتی را شکل داد که اگر بخواهیم آرمان زنان مسلمان بعد از حضرت فاطمه (س) را بیان کنیم، به سراغ حضرت زینب (س) می رویم. در برخی از روایات، هویت وجود آن به صحت نزدیک است; امام سجاد(ع) در مورد عمه بزرگوارش فرموده اند: «تو ستودنی … عالم بی معلم، فهم بدون فهم» به فضل خدا تو آن زن عالم هستی که از هیچکس چیزی یاد نگرفته و هیچکس چیزی برایش توضیح نداده است. این بیان نشان می دهد که حضرت زینب(س) دارای علم مادی بوده و خداوند مقداری علم الهی را مستقیماً به قلب مبارک ایشان افاضه کرده است.

زیبایی از نگاه زینب (س)
حضرت زینب (س) مادر شهید بود و در راه خدا سختی های زیادی را متحمل شد; غم شهادت عزیزانش را دید، گرسنگی و تشنگی فرزندان برادرزاده اش را در آن سفر طاقت فرسا دید و درد اسارت را تحمل کرد. با این حال، هیچ تردیدی در روح او وجود نداشت. ابن زیاد خواست نمکی بر زخم حضرت زینب (س) در کوفه بپاشد و این واقعه را مصیبت بر او و خاندان پیامبر، حتی دختر بزرگ امیرالمؤمنین (علیه السلام) معرفی کرد. او بدون شک گفت که چیزی جز زیبایی ندیده است.

همین یک جمله، جمله مبارکه «ما یحفظ الله لا جمال» کافی است تا به عظمت و عظمت روح حضرت زینب (س) پی ببریم. اگر این جمله قابل توضیح باشد، زیبایی دو گونه است; یکی زیبایی جسمانی و جسمانی و دیگری زیبایی روحی و روحی که البته زیبایی جسمانی و جسمانی گذرا است و زیبایی روحی و معنوی جاودانه و جاودانه است. هر چه با مصیبت ها و مصیبت های عاشورا و پیامبر می آید، علت و معلول زیبایی روح است; کسی که هدفش بالاست و هدفش تقرب به خداست، می تواند زیبایی هایی را ببیند که دیدن آن برای دیگران غیر ممکن است. امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نهج البلاغه می فرماید که در راه خدا هیچ دردی احساس نمی کند و آنچه را که صرف می شود جبران و ضرر نمی داند. در جای دیگر می گویند ما به این دنیا آمده ایم تا روح خود را تربیت کنیم، آمده ایم که تربیت اخلاقی داشته باشیم و در این رنج و رنج نقش حیاتی داشته باشیم. جمله زیبایی از شهید آونی نقل می شود که در آن می گویند اگر مقصد هواپیما باشد قفس خراب بهتر است.

نقش یک مربی خوب
برگردیم به بحث شما، حضرت زینب (س) چگونه به این مقامات رسیدند؟ به نقش مهم مادر و پدر اشاره کردم. اگر فردی بخواهد درست تمرین کند ابتدا باید یک مربی خوب داشته باشد و بعد به یک محیط تمرینی مناسب و یک شریک خوب نیاز دارد. حضرت زینب (س) در خانه ای زندگی می کند که در همه حال، فضایی برای تربیت صحیح فراهم است. او در خانه ای بزرگ می شود که فضایل اخلاقی در آن بسیار رایج است. مادرش فاطمه زهرا علیهاالسلام هنگامی که برای نماز شب به پا می خیزد و مخفیانه و بر حسب نیاز با خدا مناجات می کند، مؤمنان را در اولویت قرار می دهد. فرهنگ عالی اسلام و آنچه پیامبر(ص) به مؤمنان می آموزد، به طور عینی در وجود مقدس حضرت زهرا(س) متبلور است و حضرت زینب(س) آن را می بیند. اگر بخواهیم فرزندانی را تربیت کنیم که سبک زندگی زینبیه (س) در آنها اجرا می شود، باید بستر و بستر آموزشی مناسب برای آنها فراهم شود. این الگو یک الگوی ایده آل است. الگویی که در آن زنی تربیت می شود که می تواند در مقابل دشمن محکم بایستد، نترسید و حافظ ولایت و امامت باشید.

یک ویژگی مهم اما فراموش شده
نكته مهم و قابل توجه ديگر در شخصيت حضرت زينب (س) فصاحت كلام و استفاده كامل آن بانوي بزرگوار براي بيان اقوال و آثار آن حضرت است; در عین حال، حضرت زینب (س) را ستون خضوع و عفت و پایبندی به معارف اسلامی می دانند; یعنی این دو ویژگی با هم تداخلی ندارند. دختران ما باید طوری تربیت شوند که حیا و عفت را در حد توان رعایت کنند و زبانی رسا و مطالبه گر داشته باشند. متأسفانه در بین بانوان متدین و متدین افراد زیادی نداریم که بتوانند از بیان آنها برای گسترش معارف دینی استفاده خوبی کنند و به نظر من باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشیم.

الگوی ازدواج زینبی
حضرت زینب (س) مادری نمونه و نمونه است; مادر شهید است. آنها فرزندانی تربیت کرده اند که حق را از باطل در میدان جنگ می شناسند. کودکانی که جان خود را فدای اسلام می کنند. حضرت زینب (س) نیز همسری نمونه است; یک الگوی عالی برای دختران جوانی که می خواهند ازدواج کنند. امام عبد … ابن جعفر را به همسری خود برمی گزیند و به درخواست او پاسخ مثبت می دهد; چرا؟ زیرا عبدا… این مرد به سخاوت و خویشتن داری معروف است. حضرت زینب (س) برای ازدواج خود شرایط جسمانی را تعیین نمی کند. او فقط «عبد…» به او اجازه می دهد که هر روز به زیارت برادرش حسین (ع) برود و درخواست می کند که در صورت تمایل به سفر، او را همراهی کند. نداشتن معیارهای جسمانی در ازدواج رمز حل مشکلات نسل جوان امروزی است. چرا ازدواج آنها به دلیل مشکلات جسمی و مالی اینقدر به تاخیر افتاده است؟ این موضوعی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم. علاوه بر تمام نکاتی که عرض کردم، حضرت زینب (س) یک عابد است; هرگز نماز شبش را ترک نمی کند، حتی در شام غریبان. آن حضرت در عبادت به قدری به خدا نزدیک است که برادرش حضرت ابا عبدا… (ع) به او می فرماید دعای برادرش را در نماز شب فراموش نکن و این همان ایمان قوی به خداست که به حضرت است. زینب(س) پایداری، مقاومت و از خود گذشتگی بالایی ارائه می دهد.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

[ad_2]

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما