omdebegirbanner

قیمت واقعی بنزین و نان و دلار و مرغ!

[ad_1]

در رفتن قیمت واقعی کالاهای مختلف موضوعی است که طی چند هفته اخیر مورد بحث مسئولان و کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است. در یک مورد پورمحمدی، معاون برنامه و بودجه سازمان اقتصادی، قیمت واقعی بنزین را 5000 تومان اعلام کرد در حالی که بنزین در حال حاضر با قیمت 5000 تومان فروخته می شود.

طبق گزارشات فرارو، در مورد قیمت واقعی مرغ گفته می شود با حذف 2 تومان قیمت مرغ از 5000 تومان به بیش از 2000 تومان و قیمت تخم مرغ از 2000 تومان به بیش از 2000 تومان خواهد رسید. 2000 تومان.

علاوه بر این، بحث های زیادی در مورد ارزش واقعی قیمت وجود دارد.

با این وجود سوالی که ذهن ها را به خود مشغول کرده این است که قیمت واقعی چقدر است و چگونه تعیین می شود؟

این بازار است که ارزش واقعی مرغ و سایر اقلام را تعیین می کند

قیمت واقعی چقدر است و چگونه تعیین می شود؟وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و مدرس دانشگاه در گفتگو با فرارو وی گفت: در علم اقتصاد قیمت را بازار تعیین می کند و اقتصاد بازاری است که قیمت را تعیین می کند. اما مسئله اصلی این است که در اقتصاد ایران قوانین بازار در هیچ یک از حوزه ها وجود ندارد. بازار قوانین خاصی دارد و وقتی بازار به معنای واقعی کلمه باشد، اصولاً قیمت ها باید با عرضه و تقاضا متعادل شود. اما در ایران بازاری ایجاد نشده است و از آنجایی که ضوابط بازاری وجود ندارد، شاهد انحراف در قیمت ها و قیمت صنایع دستی بوده ایم. برای ایجاد یک سیستم بازار عرضه کننده و تقاضاکننده باید حضور رقابتی و شفاف داشته باشند و مکانیسم عرضه و تقاضا تعادل قیمت و تولید را تعیین می کند.

وی ادامه داد: اما در اقتصاد ایران به دلیل انحصار دولتی یا انحصاری بخش خصوصی و عدم شفافیت و دخالت، شاهد شکل گیری بازار نیستیم. به عنوان مثال در کشوری مانند بازار، بازار خودرو، بازار میوه، بازار سرمایه و… انحصار نداریم و تداخل ناشی از اطلاعات ناهماهنگ و عدم شفافیت و عدم رقابت بازار متعادلی را ایجاد کرده است. بنابراین، نبود بازار در حاشیه دولت ناصواب و تکیه و انحصار، سیگنال‌های نادرست دائمی را به اقتصاد و جامعه رسانده است. علاوه بر این، کمک های ناکارآمد به سیستم می تواند با انحراف قیمت ها تشدید شود. بنابراین بدون وجود بازار و بدون رعایت قوانین بازار، نظام قیمت گذاری در اقتصاد ایران مختل شده و قیمت مرغ و سایر محصولات مصنوعی با انحرافاتی همراه است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حتی سازمان های حمایتی و نظارتی نیز در شرایط آشفته بازار موفق نبودند، گفت: سازمان های حمایتی و نظارتی از انحصار خارج شده اند. با این حال، تا زمانی که اقتصاد ایران قوانین بازار را رعایت نکند، چالش های قیمت گذاری حل نشده باقی می ماند.

وی افزود: تا زمانی که اقتصاد بر اساس قانون اساسی اداره می شود، نمی توان از قیمت واقعی صحبت کرد و تعیین قیمت بدون بازار امکان پذیر نیست و هر اقتصاددانی نظر شخصی ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه این بازار است که ارزش واقعی مرغ و سایر اقلام را تعیین می کند، اظهار داشت: دولت اگر می خواهد از اقشار پایین حمایت کند باید سازوکار حمایتی را به سمت کمک های مستقیم سوق دهد و شرایط مبهم را برطرف کند. و اجازه می دهد تا بازارها شکل بگیرند. از آنجایی که بازار قیمت بازار منصفانه ای خواهد داشت، دولت نیز قادر خواهد بود از کمک های نقدی دهه های بعدی حمایت کند.

[ad_2]

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما